onsdag 13. februar 2008

Massekommunikasjon

Ved massekommunikasjon benytter vi oss av ikke-personlige kommunikasjonskanaler. Vi deler vanligvis massekommunikasjonen inn i disse 4 typene:

1. Reklame
2. Salgsfremmende tiltak
3. PR
4. Direktemarkedsføring

Reklame

Reklame kan defineres som ikke-personlig kommunikasjon gjennom betalte medier der senderen kan identifiseres.
Salgsfremmende tiltak

salgsfremmende tiltak er tiltak i og utenfor forretningen rettet mot forbrukeren.

Dette er de vanligste formene for salgsfremmende tiltak:

- Prisavslag og rabatt
- Premiekonkurranser
- Varedemonstrasjon
- Produkteksponering
- Butikkarrangementer

PR
Direkte oversatt betyr Publick Relations forholdet til offentligheten. Man bruker også betegnelsen informasjon og samfunnskontakt. Hensikten med PR er å gi et mest mulig positivt inntrykk av bedriften og dens produkte overfor markedet og samfunnet innad overfor de ansatte.

Direktemarkedsføring
Vi kan definere direktemarkedsføring som markedsføring der vi bruker kanaler rettet direkte mot forbrukeren for å nå og levere varer og tjenester til kundene uten og bruke mellommenn. Vi har følgende hovedtyper av direkte markedsføring:

- Direktereklame (direct mail)
- Katalogmarkedsføring
- Interaktiv markedsføring



Personlig salg
Personlig salg er kommunikasjon gjennom personlige kommunikasjonskanaler det er et umiddelbart og ineraktivt forhold mellom to eller flere personer. Personlig salg er mest effektivt når kjøperen er kommet langt i kjøpsforberedelsene.


Håper denne siden har hjulpet deg med å finne ut det du lurte på. Ha en fin dag! :)



1 kommentar:

mmmmmm.... sa...

Bra, buder kanskje vært delt opp i litt flere innlegg